معرفی وبلاگ
نویسنده: پاکروان فر
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 65054
تعداد نوشته ها : 129
تعداد نظرات : 8
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

قحطی آب در جنوب شرقی ایران، هدیه مقامات افغانی (مطالب عمومی)
قحطی آب در جنوب شرقی ایران، هدیه مقامات افغانی
مقامات این کشور در حال ساخت سدی بر سر راه این رودخانه در محل ورود به ایران هستند که به گفته آنها، «سد آب بند» بوده و از هدررفت آب‏های سیلابی جلوگیری می‏کند. با توجه به کم آبی مفرط در این منطقه در صورت تکمیل این سد در مواقع کم آبی هموطنان ساکن این منطقه به دلیل وارد نشدن حتی یک قطره آب به ایران به قحطی آب دچار خواهند شد.
ر حالی که ایران بیشترین کمک و حمایت را از مردم و دولت افغانستان می‏کند، مقامات این کشور با اقدامات نادرست خود در حال پدید آوردن فاجعه زیست محیطی در سیستان و بلوچستان هستند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، استان سیستان و بلوچستان که سومین دریاچه کشور یعنی هامون را پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه در خود جای داده است، با استفاده از رودخانه هیرمند (یا هلمند) که از استان هلمند افغانستان آغاز می‌شود و با طی 1100 کیلومتر به ایران می‏ریزد، قرن‏هاست که احتیاج خود به منابع آبی را مرتفع کرده است، اما کم آبی در این منطقه به گونه‏ای که دشت سیستان بارشی کمتر از ?? میلی‌متر را در سال دریافت می‌کند و میزان تبخیر در آن به بیش از ???? میلی‌متر می‌رسد، همواره دردسر آفرین و مایه دل مشغولی حکومت‌ها بوده است، یعنی آب رودخانه هیرمند همواره به عنوان اصلی‏ترین منبع آب شرب در سیستان و بلوچستان معجزه زندگی را بدون هیچ حاشیه‏ای برای مردم این منطقه به ارمغان می‏آورده است.

ولی با همه این اوصاف، به نظر می‌رسد مقامات افغانستان در نظر دارند با روش‏ها و حیله‏های گوناگون، این منبع عظیم حیاتی را که متعلق به مردم ایران است، مورد دست‏درازی قرار دهند، به گونه‏ای که بنا بر اطلاعات رسیده به خبرنگار «تابناک»، مقامات این کشور در حال ساخت سدی بر سر راه این رودخانه در محل ورود به ایران هستند که به گفته آنها، «سد آب بند» بوده و از هدر رفت آب‏های سیلابی جلوگیری می‏کند.

این در حالی است که با توجه به کم آبی مفرط در این منطقه در صورت تکمیل این سد ـ که مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارد ـ در مواقع کم آبی هموطنان ساکن این منطقه به دلیل وارد نشدن حتی یک قطره آب به ایران به قحطی آب دچار خواهند شد


دسته ها :
X