معرفی وبلاگ
نویسنده: پاکروان فر
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 66869
تعداد نوشته ها : 129
تعداد نظرات : 8
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

هشدار دادسرای تهران به کاربران اینترنت

دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به برخی کلاهبرداری‌های اینترنتی و تلفنی به کاربران اینترنت هشدار داد.

به گزارش شبکه ایران، در اطلاعیه دادسرای تهران آمده است؛ مدتی است افرادی با هویت جعلی از طرف بانک‌ها و موسسات معتبر خارجی به تعدادی از کاربران شبکه اینترنت نامه‌های الکترونیکی مبنی بر برنده شدن در مسابقه و قرعه‌کشی یا استخدام در شرکت‌ها و موسسات خارجی ارسال می‌کنند و در صورتی که کاربر اغفال شود و مشخصات یا مدارکی را ارسال کند در مراحل بعدی به بهانه بررسی مدارک، صدور ویزا، اقامت و همچنین گذراندن مراحل اداری و استعلامات حقوقی و اخذ تاییدیه مراجع بین‌المللی، وجوهی را از کاربر طلب می‌کنند.

اگر کاربر مبالغ هر مرحله را به بانک خارجی اعلام شده پرداخت کند در مراحل بعدی نیز هزینه بالاتری را از وی مطالبه می‌کنند.

این فرآیند تا جایی پیش می‌رود که مبالغ زیادی از کاربر قربانی اخاذی می‌شود. پس از پیگیری مالباخته به منظور روشن شدن وضعیت خود، کلاهبرداران با بهانه‌های مختلف طفره می‌روند یا ارتباط ‌ای‌.میلی خود را قطع می‌کنند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است؛ به همه کاربران اینترنت هشدار داده می‌شود اگر نامه‌های الکترونیکی را تحت عنوان برنده شدن جایزه، استخدام و... دریافت کردند که در متن آن نامه‌ها به نحوی از آنها هزینه‌هایی درخواست شده بود، حتماً هویت فرستنده را از طریق نمایندگی‌های معتبر خارجی بررسی کنند و در دام کلاهبرداران اینترنتی گرفتار نشوند. این کلاهبرداران معمولاً حس طمع کاربران قربانی را تحریک می‌کنند و پس از تطمیع آنان اهداف شوم خود را به مرحله اجرا می‌گذارند.

دادسرای تهران همچنین هشدار داده است؛ بخش دیگری از کلاهبرداری‌ها از طریق تلفن به منازل و شرکت‌ها یا تلفن‌های همراه صورت می‌گیرد، به گونه‌ایی که پس از تماس با شماره‌یی که به صورت تصادفی انتخاب شده است، اعلام می‌کنند شما در قرعه کشی خاصی برنده شده‌اید و یک دستگاه ساعت یا ماشین حساب به شما تعلق گرفته است.

در اینجا نیز با تطمیع افراد آدرس آنها را دریافت می‌کنند و پس از مراجعه به محل آدرس دریافتی هدیه‌ای با ارزش بسیار کم را تحویل می‌دهند و در کنار آن نیز ظاهراً یک کارت اینترنتی با مدت کارکرد زیاد و با قیمتی ارزان‌تر از کارت‌های موجود در بازار را به قربانی می‌فروشند، که مسلماً در اکثر این موارد کارت اینترنتی فاقد اعتبار است.

در مورد تلفن همراه نیز پیام کوتاهی از یک شماره نامشخص ارسال و اعلام می‌شود شما برنده شارژ رایگان شده‌اید و با ارسال کد مندرج در پیام کوتاه به شما هزینه مکالمه رایگان هدیه داده می‌شود اما در اصل کد مذکور باعث کم شدن مقدار هزینه مکالمه موجود در حساب قربانی می‌شود و آن مقدار هزینه را به فرستنده پیام کوتاه انتقال می‌دهد.

در این خصوص هشدار داده می‌شود اگر کسی با شماره تلفن شهروندی تماس گرفت ممکن است قصد اخاذی یا کلاهبرداری داشته باشد یا حداقل مشخصات هویتی و سکونت مخاطب را به دست آورد که ممکن است مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کند. بنابراین شهروندان برای پیشگیری از بروز مشکلات مالی و امنیتی لازم است قبل از هر پاسخی به مخاطبان تلفنی یا اینترنتی ابتدا از هویت واقعی آنان اطمینان حاصل و پس از آن پاسخ دهند و موارد درخواستی آنان را ارائه کنند.


دسته ها :
X